Nästa vecka (V44) ser det ut att bli två båtar.
REYMAR kommer in från Kemi på onsdag och lastar ca 3800 ton
massa till Stettin/Lübeck.
LINGEBORG kommer in från Jakobstad på torsdag och lastar ca
2000 ton massa till Turkiet.
Resorna till Tekirdag/Martas är långa resor så det gäller
för rederiet att fylla upp båten för att få lönsamhet med en rimlig
fraktkostnad för kunden. För några år sen var resorna till Turkiet/Grekland ett
riktigt sorgebarn för leveransplanerna på Karlsborg. Vi kommer ihåg när
medelhavstrafiken sköttes av det gerkiska rederiet Balthellas med AKVILE, DAINA och
”Spirit” båtarna som var konstant försenade om de överhuvudtaget kom. De hade iofs rätt isklass men var så
motorsvaga att de inte tog sig fram i isrännan för egen maskin.
DAINA på väg till Karlsborg 2011-02-23 med HANS-OSKAR som knuffar på |
REDSPIRIT på väg mot Grekland 2011-02-26 med HANS-OSKAR i häcken |
När Wagenborg tog över Turkietresorna så verkar allt funka
lika bra som övriga resor. Jag tror att en anledning till att Wagenborg kunde
erbjuda prisvärda transporter till Medelhavet är att efter muddringen går det
att ta in större fartyg till Karlsborg och därmed samlasta med andra
hamnar. LINGEBORG kommer från Jakobstad
där hon säkert lastat ett antal tusen ton massa, fyller på i Karlsborg och kanske
i någon ytterligare hamn på väg till Turkiet.
Det är lång väg till Tekirdag.
Ser ut som att det kommer att bli ganska fullt i massamagasinet innan onsdag.
SvaraRadera