Storleken på fartygen ökade ytterligare under 2014. Medeldödvikten ökade ca 450 ton till en medel DWT på 5425. Den största anledningen till detta är att det går att samlasta med andra hamnar på ett betydligt effektivare sätt. Karlsborg behöver, efter muddringen, inte längre vara första hamn för lastning. Nu kan det komma in fartyg med 4000 ton massa i lasten och fylla på med ett par tusen ton i Karlsborg utan att kontrollera aktuellt vattenstånd kontinuerligt.
265.000 ton hur mycket är det? Det blir ca 79 fartyg, 6600 lastbilar eller 4400 järnvägsvagnar. Pappersmassan gick till kunder i bl.a. Polen, Tyskland, England, Holland, Spanien, Portugal, Frankrike, Turkiet. Varuvärdet på massan som skeppades över kaj under 2014 ligger på närmare en miljard kronor
Sjöfarten kostar inte samhället något. Sjöfartsverket är ett affärsverk och alla kostnader för farleder, lotsar, isbrytning etc. betalas av brukarna genom avgifter. Dessutom ger det hamnbolaget i Kalix intäkter på ca 3 miljoner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar