lördag 27 december 2014

Hamnåret 2014

Då kan vi summera hamnåret 2014 även om FRANK W preliminärt kommer in på nyårsafton så lastas den inte förrän den 2/1 så den hamnar på nästa år. Jämfört med 2013 så blev 2014 ett bättre år med fler anlöp och en högre godsomsättning. Antalet anlöp ökade från 65 år 2013 till 79 i år, det är till största del beroende på att det kom in betydligt fler båtar med massaved och flis i år. År 2014 var det 19 råvarubåtar mot åtta stycken år 2013.


Godsomsättningen ökade från drygt 210.000 till ca 265.000 ton och det är råvaran som står för den största del av ökningen. Massaved/Flis ökade med ungefär 45.000 ton till drygt 73.000 ton. Utskeppningen av massa/papper ökade med ca 10.000 ton till ca 170.000 ton men det är ungefär vad den låg på år 2011 så det är inget anmärkningsvärt. Övrigt gods som lut och terpentin låg i stort sett på samma nivå som 2013.




Storleken på fartygen ökade ytterligare under 2014. Medeldödvikten ökade ca 450 ton till en medel DWT på 5425. Den största anledningen till detta är att det går att samlasta med andra hamnar på ett betydligt effektivare sätt. Karlsborg behöver, efter muddringen, inte längre vara första hamn för lastning. Nu kan det komma in fartyg med 4000 ton massa i lasten och fylla på med ett par tusen ton i Karlsborg utan att kontrollera aktuellt vattenstånd kontinuerligt.

265.000 ton hur mycket är det? Det blir ca 79 fartyg, 6600 lastbilar eller 4400 järnvägsvagnar. Pappersmassan gick till kunder i bl.a. Polen, Tyskland, England, Holland, Spanien, Portugal, Frankrike, Turkiet. Varuvärdet på massan som skeppades över kaj under 2014 ligger på närmare en miljard kronor

Sjöfarten kostar inte samhället något. Sjöfartsverket är ett affärsverk och alla kostnader för farleder, lotsar, isbrytning etc. betalas av brukarna genom avgifter. Dessutom ger det hamnbolaget i Kalix intäkter på ca 3 miljoner.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar