fredag 12 december 2014

ShoreLink och nödvändigheten av ett Hamnbolag

Läs mer här Shorelink tar över kranförarna

Att ShoreLink nu vinner upphandlingen i Luleå kan påverka driften av hamnen i Karlsborg positivt. ShoreLink sköter all stuveriverksamhet i Karlsborg sedan lång tid till baka. I Kalix startade C.O Hallman Stuveri 1889.  Paul Hallman ombildade bolaget till till aktiebolag 1961 med namnet Kalix Stuveri AB. År 1987 köptes bolaget av Bottenvikens Stuveri AB och från och med 2013 ingår stuveriet i ShoreLink. Det finns de som säger att det var bättre förr

Om ShoreLink tappat Luleå Hamn hade bolaget förlorat en del muskler och det hade kunnat påverka Kalix Hamn negativt. Ett bantat ShoreLink hade kunnat medföra att t.ex tillgång till personal och maskiner i Karlsborg minskat.

ShoreLink har haft säkerhetsansvaret (PFSO) för Sågverkskajen under många år och tog över PFSO ansvaret för fabrikskajen när Kalix Kommun köpte den. Utöver PFSO och stuveriverksamheten finns ett avtal mellan Kalix Hamn AB och ShoreLink om drift-och service av hamnen. Det finns också ett avtal mellan Kalix Hamn AB och BillerudKorsnäs om vissa tjänster bl.a den kameraövervakning som myndigheterna kräver

ISPS koden
En skyddschef (Port facility security officer, PFSO) ska utses för varje hamnanläggning.
Skyddschefen ansvarar för att skyddsplaner upprättas och tillämpas, för att brister åtgärdas, för att personal tränas och för att det hålls kontakt med den eller dem som har motsvarande befattningar på fartygen.


I hamnen finns idag en del andra aktörer. Båtmantjänsten d.v.s förtöjning och losskastning sköts idag av Staffan Öhmans enskilda firma på uppdrag av den Piteåbaserade skeppsmäklaren Cetonia. Staffan har skött båtmansjobbet sen 1999 och har stor erfarenhet av det ibland riskfyllda jobbet. 




Snöröjningen och sandning sköts i dag av Br. Nilssons Traktortjänst AB. Snöröjningen samordnas med snöröjning av BillerudKorsnäs fabriksområde.  De verksamheterna har alltid fungerat perfekt

Enligt uppgift är Kalix Hamn AB och ShoreLink nu överens om att ShoreLink tar över förtöjning och snöröjning fr.o.m. årsskiftet. Administrativt blir det säkert enklare för hamnbolaget med en operatör i hamnen som sköter det mesta men det är tveksamt om det gynnar kunden. Staffan Öhman bor i Bredviken och har ca 10 minuters resväg till hamnen. Enligt uppgift har Staffan synkat sina uppdrag så väl med lotsarna att det aldrig är debiterat väntetid. Enligt andra uppgifter kommer arbetet, om ShoreLink tar över,  att utföras av ett antal underentreprenörer från Haparanda utan erfarenhet av verksamheten. Med tanke på hur "opunktlig" ankomsterna är speciellt vintertid kan man misstänka att det kommer att bli en hel del väntetider om utryckningen ska ske från Haparanda. Att förtöja ett fartyg låter enkelt men det krävs en hel del erfarenhet för att göra det rätt, ett misstag kan bli mycket dyrbart. 

Både Staffan Öhman och Bröderna Nilsson bor och skattar i Kalix, vad jag vet är ingen av de tilltänkta utförarna skatteskrivna i Kalix.  

Taxorna för förtöjningsservicen ligger i nivå med andra hamnar t.ex. Luleå






Behövs det ett hamnbolag?
Kalix Hamn AB är driftansvarig för hamnverksamheten i Kalix Hamn genom upprättat förvaltningsavtal med Kalix Kommun som äger Kalix Hamn. Bolagets ändamål är att på affärsmässiga grunder driva och utveckla verksamheten i Kalix Hamn. Genom det drift- och serviceavtal hamnbolaget tecknat med ShoreLink sköter de mycket av den löpande verksamheten i hamnen. Hamnbolaget har inte haft någon operativ personal anställd sen Ulf Blombäck avgick som VD.

Enligt Aktiebolagslagens 8 kapitel (Aktiebolagslag SFS 2005:551) har verkställande direktören följande uppgift:
"29 § Den verkställande direktören skall sköta den löpande förvaltningen enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar.

Eftersom bolaget saknat VD har styrelseordföranden utfört dessa uppgifter, han har alltså gett sig själv riktlinjerna. Det kan vara detta som beskrivs i Hamnbolagets årsredovisning för 2013 " Avsaknaden av formell VD kan medföra vissa formalia problem"  

Det kanske är bättre att avveckla hamnbolaget och lägga in verksamheten under KIAB. Styrelsearvodena till styrelsen i Hamnbolaget kan användas till att anställa en Hamnchef på hel- eller deltid med  kunskap och erfarenhet av att driva en hamnverksamhet. Vi får väl se vad som händer när Bernt Sturk drar sig tillbaka till våren. 


1 kommentar:

  1. I Kalix kommun gillar man att folk skattar i Haparanda av någon anledning, se bara på centrumombyggnaderna under den gångna säsongen där alla maskiner och de flesta asbetare kommer från haparanda.

    SvaraRadera