onsdag 15 april 2015

SKAGENBANK och ett väntande tungt anlöp

I går kväll kom SKAGENBANK in för att lasta massa till England.


Det börjar vara lättkört i hamnen nu. VISCARIA var en snabb sväng till Karlsborg i går och tog in SKAGENBANK. Vi får väl se om det behövs någon assistans ut i natt. Det börjar bli lättkört i hamnen nu. SKAGENBANK avgår i natt och lotsen byter båt och tar in EEMSHORN som ska lasta massa till Spanien på fredag.

 Ett lyft (fyra paket) väger ca 6400 kg. Nästa vecka väntar ett lyft på ca 200 ton

RIKE väntas in den närmaste veckan med en 200 ton tung transformator från Italien. Enligt uppgift är det Vattenfall som ska placera den i Djuptärn. Första budet på ankomst till Karlsborg var i helgen, just nu är den aviserad till tisdag nästa vecka. RIKE har också med sig gods till Haraholmen så vi får se när hon kommer till Karlsborg.

RIKE byggdes i Kina som BELUGA MOTION år 2010 för Beluga Shipping som var ett rederi specialiserat på fartyg med tunga lyft. Fartyget har två kranar som vardera klarar 180 ton och kommer att lossa transformatorn med dessa.


Transporten från kajen till Djuptjärn kommer att skötas av Havator som med ett 16-axligt släp och två bilar kommer att transportera transformatorn till Kalix. 200 ton fördelat på en relativt liten yta blir väl en slags slutbesiktning av kaj- och vägbygget som muddringsprojeket gjorde.

RIKE blir den största båt som anlöpt Karlsborg på bra länge. Med 138 meter och 12653 DWT tar hon upp i princip hela kajlängden

Före det kommer troligtvis SEELAND in i helgen med massaved och flis från Skulte


2 kommentarer:

  1. Vilken Seeland är det som väntas? Finns några att välja på. Är det en Navalis eller Wagenborg?

    SvaraRadera