tisdag 10 januari 2017

Lite ditt och datt

Jag gjorde ett enkelt fotmontage med de isbrytare/bogserbåtar som ser till at vi har trafik i hamnen året runt. Jag tog också med POLAR EXPLORER eftersom den syns då och då vid Fabrikskajen. Bilden kanske inte är exakt skalenlig men stämmer ganska bra. Naturligtvis kostar en större båt mer/timme än en mindre så det jobb VIKINGEN gör så länge den kan sparar in en hel del pengar för hamnen/BillerudKorsnäs.




Som de flesta vet sköter Luleå Bogserbåts AB's VALKYRIA hamnisbrytningen i  vinter. LBAB har tre bogserbåtar som ska betjäna tre hamnar. VICTORIA i Piteå, VALKYRIA i Karlsborg och VISCARIA i Luleå. Det händer då och då att det krävs två bogserbåtar för att ta in större fartyg till Luleå. I vanliga fall tror jag att VICTORIA kör upp från Piteå för att hjälpa till. Förra veckan körde det ihop sig så VALKYRIA var tvungen att åka ned från Karlsborg till Luleå för assistansen. Det var då ALE var på väg tillbaka till Holmsund efter den korta visiten i Karlsborg. På väg ut stötte de på en stampisvall som var ganska svårforcerad för ALE. Med gemensamma krafter tog de sig i alla fall igenom vallen. Frågan är ju om VALKYRIA hade tagit sig till Luleå utan ALE. Det kanske hade gått att leja POLAR EXPLORER :-)

Det är lite sårbart att bara ha tre bogserare för tre hamnar. Det får inte bli något större haveri på någon av dem. Då blir det problem i någon hamn. Kvällen 2012-04-04 såg det mörkt ut, maskinproblem på VALKYRIA, GOOTEBORG skulle ut nästa dag och på samma resa skulle FJORDSTRAUM lastad med lut tas in.

Ett topplock skulle bytas men en avdragen bult ställde till problem med bytet. Det fanns en plan att leja in isbrytaren ALE för uppdraget.  Glädjen var stor när Chief Malmström meddelade sent på kvällen att han fixat motorn. Den felaktiga toppen ligger på golvet och den nya på plats


Motorn spann som en katt när Leif drog igång maskineriet

Sen gick allt tio gånger bättre än tåget. GOOTEBORG kom ut och FJORDSTRAUM in. De möttes vid Vålmen

LBAB har planer på att köpa en ny båt. Det hänger väl lite ihop med det planerade muddringsprojektet i Luleå.  Det jag har hört är att det är beställt en design av båten, sen återstår beställning av bygget så den är nog några år bort. Sen är ju frågan om LBAB kommer att behålla de tre båtar de har idag eller om man avyttrar en när den nya kommer. Det ju inte heller säkert att det blir LBAB som assisterar i Karlsborg efter att nuvarande kontrakt löper ut. Det blir väl en ny upphandling då.

Det har varit en del diskussioner om de isrännor POLAR EXPLORER bryter upp för turisttrafiken. Jag har kollat några resor och då har de kört samma rutt. Vid några tillfällen har de varit in till Fabrikskajen men har då gått i farleden ut från Axelsvik fram till farleden in till Karlsborg och sen gått in i den till kaj. Så här har det sett ut de senaste turerna. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar