tisdag 19 maj 2015

SUSAN i bassängen

Wagenborg har de senaste halvåret haft lite problem med att få fram båtar för transport från Karlsborg. Det kanske beror på att de inte har tillräckligt med fartyg som är ombyggda för MGO bränsle som efter årsskiftet krävs för att uppfylla Svaveldirektivet.  Det kan ju också bero på att i och med det nya svaveldirektivet är det betydligt dyrare för rederiet när man kör på MGO istället för den gamla bunkeroljan IFO180/IFO380.  MGO är ca 70% dyrare än IFO180/IFO380 så det gäller att fylla båtarna.

Det var länge osäkert med Spanienresan men helt plötsligt dök SUSAN upp som gumman ur lådan. Hon kom in i förmiddags från Kalajoki.

SUSAN fick lite problem att ta sig in till kaj. Först såg allt normalt ut, vändning i bassängen och stäven mot kaj.



Besättningen stod beredd med trossarna

När hon närmade sig kajen backade hon ut igen och vred upp stäven så jag trodde ett tag att hon var på väg hem. Troligtvis berodde manövern på en liten felbedömning av vind och ström och fartyget hamnade lite fel i bassängen.





Backade sen försiktigt in mot kajen och la till utan problem






SUSAN är vad jag vet ingen båt som normalt kör för Wagenborg. Ägs av Miss Susan BV och bemannas av Flagship Management BV.
 Flagship Management BV är ett bolag inom MF Shipping Group som bl.a sköter bemanning och drift för de svenska rederierna Thunbolagen och Ahlmarks och har ungefär 1 000 anställda och sköter 57 fartyg för närvarande.

SUSAN är ingen båt vi lär se här under vintersäsongen. Med isklass 1C faller hon bort rätt snabbt när isen lägger sig.

Även om det var lite småproblem att ta sig in till kaj i Karlsborg är det nog ingenting jämfört med när hon lyckades ta sig in till hamn i Frankrike i februari 2006 med kraftig slagsida. Då med namnet ALESSIA. Under hårt väder fick hon förmodligen lastförskjutning och slagsida och tappade all däckslast med balkar i havet. Se länkarna nedan

ALESSIA

ALESSIA




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar