torsdag 6 november 2014

Sväng i bassäng

Ett problem framför allt vintertid är "svängen" från farleden in i hamnbassängen mot Fabrikskajen. Den har varit för "tvär" och det har varit besvärligt att ta sig säkert in till kajen under vintern. Vid den simulering som gjordes inför muddringen påpekades detta också och muddringsprojektet uppmanades att bredda den. Den här bilden ur rapporten från simuleringen visar hur rekommendationen var för att ta in fartyg upp till DWT 9000 ton, LOA140 meter.


 Tittar man på det nya sjökortet hur det blev så ser det ut så här. Muddringen är gjord enligt bilden i simuleringsrapport


 Det har visat sig att problemet med "svängen" in mot kaj kvarstår, främst med större fartyg och de med lite sämre manövreringsförmåga. Då kan man fråga sig varför det blev så trots att det muddrades enligt rekommendation. Simuleringen tog hänsyn olika väderförhållanden som strömmar, vind och vattenstånd men enligt uppgift gällde rekommendationen öppet vatten. Detta påtalades också vid simuleringen.

Situationen vintertid med bruten isränna och packis som begränsar utrymmet i farleden/bassängen och fartygens manövreingsförmåga är helt annan. Tyvärr verkar det som att de ansvariga inte lyssnade eller kanske inte förstod skillnad mellan sommar- och vintersjöfart.

När muddringen enligt kontraktet med Boskalis var klar fanns det ett antal kubikmeter kvar att muddra för att komma upp till överenskommen mängd. Detta använde projektet till att "övermuddra" farleden, dessa muddrade kubikmeter hade gjort betydligt större nytta om man breddat "svängen istället. En muddring ungefär så här hade nog gjort livet lättare för lotsarna.




Det är många fartyg som stått med näsan mot kajen förra vintern p.g.a. den skarpa svängen. Vi får se hur det blir den här vintern

SCHELDEBANK i Karlsborg 2014-03-13







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar