tisdag 18 november 2014

SHALA

Då fick vi besök av en lite udda båt i hamnen, ryska SHALA f.d VOLGO DON 5094. Lite udda form, väldigt lågbyggd och trots måtten på 105*16,7 meter bara på DWT 4000 och 2829 bruttoton. Man kan jämföra med LETTLAND som var in för någon vecka sen, 100 * 16,5 meter med DWT 5030 och 3978 bruttoton.




Det byggdes hundratals båtar i Volgo Don projektet alla med namnet Volgo Don och ett nummer. De flesta är väl avsedda att gå på insjöar och floder i Ryssland. SHALA är byggd 1986 i Rumänien. Det finns en del "små fix för den händige" om man vill få båten i hyfsat skick. Det är nog den rostigaste jag sett i hamnen på bra länge.

Det tog ett bra tag för SHALA att ta sig upp till Karlsborg i 7-8 knop från Estland. Det förstår man när man ser vilka motorer SHALA är utrustad med. Två ryska motorer på vardera 660 kW, totalt alltså 1320 kW. Jämför med LETTLAND som har en relativt modern MaK 9 M 25 på 2.800 kW.

Lotsningen från Farstugrund till SHALA låg vid kaj tog sex timmar varav ca en timme för att komma in till kaj. Jag tror inte vi ser SHALA här mer i vinter. Dessutom såg massaveden ut att vara i samma skick som båten.

Volga–Donkanalen är en rysk kanal som sammanbinder floden Volga med floden Don. Kanalbygget startades före andra världskriget men låg nere under den tyska offensiven. Kanalen byggdes till största delen av fångar från olika gulag- och arbetsläger. Under 1952 arbetade mer än 100 000 fångar vid kanalbygget. Den 100 kilometer långa kanalen invigdes den 27 juli 1952 .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar